Villkor

 

Ansvar för resans utförande

Vi förmedlar endast flygbiljetterna och ansvarar inte för eventuella tidtabellsändringar, inställda flyg, förlorat bagage, baggage­, mat­ eller flygplatsavgifter som inte ingår i flygpriset eller andra händelser som har med flygresans utförande att göra. Sådana händelser ansvarar respektive flygbolag ensamt för, varför eventuella anspråk med anledning härav skall framställas direkt till flygbolaget. Avtalet ingås mellan resenären och flygbolaget.

 

Biljettyp/biljettleverans

Du reser på så kallad e­ticket (elektronisk biljett el. färdhandling). När betalning är gjord skickar vi ett kvitto och färdhandlingar till dig. Som resenär är du alltid skyldig att kontrollera din bokningsbekräftelse före betalning. Det är viktigt att alla uppgifter stämmer såsom tider, datum,resenärs namn, adress etc. Skulle något vara fel (även små ändringar som t.ex. felstavning av namn) måste du omgående kontakta oss så vi kan försöka att hjälpa till att finna en lösning. När färdhandlingarna är utskrivna gäller flygbolagets regler och eventuella avbokningar, ombokning eller ändringar är möjliga endast när flygbolagets regler tillåter detta och då till en kostnad.Kontakta oss för närmare information om vad som gäller just din biljett.

 

Avbokning / ombokning / Namnändring

En bokning som inte betalas avbokas automatiskt den tid som anges i bokningsbekräftelsen. När en resa är betald gäller flygbolagets regler och eventuella ombokningar eller ändringar är endast möjliga då flygbolagets regler tillåter detta och då till en kostnad. Om du avbokar efter att du betalt din resa görs ingen återbetalning. Det är resenärens ansvar att säkerställa att eventuella dubbelbokningar avbokas oavsett var den är gjord (vilken resebyrå (flygbolag)).

Resenären riskerar annars att flygbolaget utan förvarning avbokar dubbelbokningen. Vi ansvarar inte för flygbolagens avbokningar eller utebliven återbetalning i samband med detta. Avboka alltid före avresa oavsett vilken biljettyp. Sker avbokning nära avresa, utanför Resebyråns öppettider, kontakta flygbolaget direkt. Flygbiljetter är personliga och får inte överlåtas, det går inte att byta namn då detta räknas som avbokning. Tänk på att skriva namnen som i passet, tilltalsnamn och efternamn. Vid eventuell ombokning tar Resebyrån utett hanteringsarvode från 695 SEK per biljett utöver flygbolagets avgifter. Serviceavgift, premie för avbeställningsförsäkring, reseförsäkring och konkursskydd återbetalas inte i samband med avbokning.

 

Tidtabellsändring/inställda flyg

Resebyrån är endast en förmedlare av flygbiljetter och kan inte hållas ansvarig för tidtabellsändringar och inställda flyg. När flygbolagen ändrar i tidtabellen eller ställer in flyg är det Resebyråns skyldighet att förmedla informationen till resenärerna. Om flygbolaget erbjuder en alternativ resa informeras om detta. I det fall det krävs ombokning, utställas nya biljetter eller dylikt tar Resebyrån ut ett arvode för det arbete detta innebär.Återbetalningstiden varierar mellan flygbolagen. Normalt tar det 4-6 veckor men det kan gå fortare eller ta längre tid. Arvodet för att Resebyrån skall hantera ansökan om återbetalning är mellan 199 kr till 499 kr per biljett och dras av från beloppet som återbetalas. Serviceavgift, premie för avbeställningsförsäkring, reseförsäkring och konkursskydd återbetalas inte i samband med återbetalning på grund av tidtabellsändring eller inställt flyg.